تسمه و زنجیر تایم
تسمه و زنجیر تایم
تسمه یا زنجیرتایم
تسمه یا زنجیرتایم اتصالی لاستیکی یا فلزی است که در داخل پیشرانه قرار دارد و میللنگ خودرو را به میلسوپاپ یا میلسوپاپها متصل میکند. بهطور کلی، سرعت گردش میلسوپاپ نصف سرعت گردش میللنگ است و تسمهتایم وظیفهی تنظیم زمان صحیح بازوبستهشدن سوپاپها بسته به موقعیت پیستونها را دارد. چنین عملیاتی برای کارکرد پیشرانهی خودرو ضروری است. تسمهتایم معمولا دندانههایی در سطح داخلی خود دارد؛ درحالیکه زنجیرتایم بهصورت غلتان (Roller Chain) است.
تسمه و زنجیرتایم هرکدام مزایا و معایبی دارند که باتوجهبه اهداف طراح موتور، استفاده از یکی از این دو انتخاب میشود. از مزایای زنجیرتایم، طول عمر زیاد حتی بهاندازهی عمر پیشرانه است. درمقابل، تسمهتایم عمر محدودی دارد و باید بعد از بازهی خاصی (۵۰هزار تا ۸۰هزار کیلومتر و بسته بهنظر خودروساز) تعویض شود. از دیگر مزایای زنجیرتایم، توانایی تحمل دورهای بالای موتور است که تسمهتایم از این مزیت برخوردار نیست. این عیب تسمهتایم مزیتی برای طراحی موتورهای استفادهشده در خودروهای پرتیراژ و معمولی است؛ چون هزینهی طراحی و همچنین نگهداری موتور را کاهش میدهد. از معایب زنجیرتایم، ایجاد سروصدای زیاد بهدلیل جنس فلزی زنجیر است که در تسمهتایم برطرف شده است