سرسیلندر
سرسیلندر
سرسیلندر
سرسیلندر قطعهای است که در بالای بلوک سیلندر قرار میگیرد و به کمک آن فضای احتراق را ایجاد میکند. شکل سرسیلندر تابع ساختمان سیلندر است و چنانچه از نوع خنککننده با آب باشد، مجاری آب و درغیر اینصورت، شیارهای خنککننده با هوا دارد. سرسیلندر با پیچومهره به بلوک سیلندر متصل میشود و در بخش پایینی آن، به تعداد سیلندرها گودی وجود دارد. سرسیلندر محل قرارگیری سوپاپها و میلسوپاپ و مجاری عبور دود حاصل از احتراق و هوای لازم برای احتراق است. شمعها و انژکتور هم در سرسیلندر قرار دارند و عموما سازندهها از آلیاژهای آهن (چدن دندانهریز) یا آلیاژهای آلومینیوم به دو صورت ریختگی یا تزریقی در داخل قالبهای مخصوص، برای ساخت آن استفاده میکنند. سرسیلندر معمولا بهصورت یکپارچه ریختهگری میشوند؛ اما درصورتیکه طول موتور زیاد باشد، چند تکه ریخته و سپس سطوح لازم تراشیده و صیقل داده میشود و بهشکل مدنظر درمیآید